16/07/2024

انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ جلسه سران قوا و هشدار به رسانه‌ها

در حالی که شورای نگهبان قانون اساسی، سومین روز بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است، شامگاه چهارشنبه 16 خرداد، جلسه سران قوا درباره انتخابات برگزار شد.

به گزارش «ایرنا»، محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، غلامحسین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و معاون حقوقی ریاست جمهوری، رئیس صداوسیما، وزیر ارتباطات و وزیراطلاعات در این جلسه شرکت داشتند و درباره لزوم تلاش برای افزایش مشارکت مردم و موضوعات مرتبط با برگزاری انتخابات گفت‌وگو کردند. این درحالی‌ است که قالیباف داوطلب نامزدی ریاست جمهوری شده است.

وزیر اطلاعات نیز از تلاش این وزارتخانه برای آنچه علیه برنامه مخالفان «خارج‌نشین» برای تحریم انتخابات دارند خبر داد و گفت رفتار نامزدها و طرفداران آنها نیز رصد شده و در صورت لزوم به مراجع قضایی گزارش می‌شود. رئیس صداوسیما هم اعلام کرد برنامه‌های مرتبط با انتخابات از جمله مناظره‌ها تدارک دیده شده‌اند.

در همین حال برخی رسانه‌های ایران از جمله «برنا» از انتخاب مجری مناظره‌ها در تلویزیون خبر داده‌اند. براساس این گزارش مهدی مهدی قلی مجری برنامه نگاه یک، گرداننده مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدها خواهد بود.

درحالی که مطالب خبرگزاری «تسنیم»، علیه وحید حقانیان، عضو ارشد دفتر خامنه‌ای ادامه دارد؛ او روز گذشته در بیانیه‌ای شدیدالحن تسنیم را به دخالت در سیاست کشور متهم کرد، حقانیان این خبرگزاری را وابسته به بودجه نظامی خواند که «از ترس شکست کاندیدای مورد حمایت‌شان» به «تلاش‌های مذبوحانه» می‌پردازد.

هنگام حضور حقانیان برای ثبت‌ نام در ستاد انتخابات کشور یک بار هنگام ثبت‌ نام و یک بار طی سخنرانی برق قطع شد و او گفت امیدوارم این موضوع عمدی نباشد.

از سوی دیگر، محمود احمدی‌نژاد، داوطلب نامزدی انتخابات به ملاقات با گروه‌های مختلف طرفدارانش ادامه می‌دهد و تصاویر حضور او در بازار تهران امروز در رسانه‌های اجتماعی بازتاب بسیاری داشت، در همین حال برخی رسانه‌ها از جمله خبرآنلاین ادعای عبدالرضا داوری درباره اصالت یهودی مهاجر اشکنازی اجداد خانواده احمدی‌نژاد را مطرح کرده‌اند، این ادعا در واکنش به جمله «ساخت ایران» احمدی نژاد در هنگام نشان دادن شناسنامه خود برای ثبت‌ نام در ستاد انتخابات مطرح شده است.

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی هم به خط و نشان کشیدن قالیباف برای مهاجران افغان واکنش نشان داده و از او انتقاد کرده‌اند قالیباف در شبکه «ایکس» نوشته بود برای حضور اتباع بیگانه «چاره‌جویی قاطعانه» می‌کند. برخی کاربران هم با یادآوری تعلل دو ساله در تصویب طرح سازمان ملی اقامت و لایحه سازمان ملی مهاجرت در مجلس نوشته‌اند وعده‌ای که در مجلس عملی نشد در ریاست‌جمهوری هم عملی نمی‌شود.

هیئت نظارت بر مطبوعات هم به رسانه هشدار داده که انتشار «هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب و تحصن را مصداق محتوای مجرمانه» تلقی می‌شود.

بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور در روزهای گذشته از ایجاد مزاحمت برای انجام کارخبری توسط مسئولان حفاظتی خبر داده بودند و حتی پرسیدن سوال از داوطلبان در هنگام مراجعه به ستاد انتخابات با تذکر پیاپی مسئولان امنیتی ستاد انتخابات روبرو می‌شد. کانال تلگرامی روزنامه‌نگاران رسانه‌های داخلی این رویه را بی‌سابقه خوانده است.

روزنامه فرهیختگان نیز در مطلبی به احتمال حمایت خاتمی از لاریجانی پرداخته است، این درحالی است که هم لاریجانی که در سالهای اخیر به جناح اعتدالیون به رهبری روحانی گرایش داشته و هم إسحاق جهانگیری نامزد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 1400 از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

شورای نگهبان می‌گوید معیار اصلی برای تایید یا رد صلاحیت داوطلبان «اطلاعات جدید» است، گفته شده که وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات فراجا، دادستانی و برخی از نهادهای اداری، امنیتی و قضایی از منابع اصلی این اطلاعات هستند.

شورای نگهبان دو مهلت پنج روزه برای بررسی و اعلام نام نامزدهای انتخابات دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم تیر برگزار خواهد شد.