16/07/2024

چرا در مبادلۀ زندانیان میان ایران و سوئد احمدرضا جلالی فراموش شد؟

دولت سوئد حمید نوری را که به جرم جنایت جنگی و دست داشتن در قتل صدها زندانی سیاسی ایرانی به حبس ابد محکوم کرده بود در معامله‌ای پنهانی با حکومت تهران آزاد و روانۀ ایران کرد. در این معامله حمید نوری با دو گروگان سوئدی در ایران، یوهان فلودروس و سعید عزیزی مبادله شد. اما، پزشک سوئدی-ایرانی، احمدرضا جلالی، هنوز به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در زندان اوین است و از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده است.

روزنامۀ لوموند چاپ پاریس با اظهار این مطالب در مقاله‌ای تصریح کرد که مخالفان رژیم اسلامی ایران در سوئد، آزادی حمید نوری را نوعی خیانت غرب توصیف کرده‌اند که برغم اظهارات‌اش در دفاع از حقوق بشر، حاضر است در صورتی که منافع اش اقتضاء کند با رژیم اسلامی ایران وارد مصالحه شود.  

خود نخست وزیر سوئد پس از مبادلۀ حمید نوری با دو شهروند سوئدی گفته است که واکنش های شهروندان سوئدی ایرانی تبار برای او قابل فهم است و انجام مصالحه با رژیم ایران برای دولت سوئد به هیچ عنوان آسان نبوده است. اما، برخی اوقات برای انجام آنچه عادلانه است باید دست به انتخاب های دشوار زد و برای او به عنوان نخست وزیر سوئد نجات جان مردم این کشور مهمتر از هر چیز است.  

در این باره، وزیر امور خارجۀ سوئد گفته است که دولت و سرویس های اطلاعاتی سوئد تمام تلاش خود را برای آزاد کردن احمدرضا جلالی کردند، ولی حکومت ایران از قرار حاضر نشده است احمدرضا جلالی را به عنوان شهروند سوئد به رسمیت بشناسد، به این بهانه که نامبرده پس از دستگیری‌اش توسط حکومت ایران تابعیت سوئد را دریافت کرده است.

همسر احمدرضا جلالی، ویدا مهران‌نیا، در گفتگو با روزنامۀ لوموند گفته است که همسر او قربانی تبعیض شده است. به گفتۀ خانم مهران‌نیا دولت سوئد ملیت سوئدی را به احمدرضا جلالی اعطاء کرد، اما، او را در عین حال رها کرد و اولویت را به دیگران داد. به گفتۀ خانم مهران‌نیا، از این پس دولت سوئد هیچ چیز دیگری برای مذاکره کردن با حکومت ایران ندارد. همین نگرانی را دبیر کل عفو بین الملل در سوئد و مدیر مؤسسۀ کارولینسکا ابراز کرده که گفته‌ است : عجیب است که نخست وزیر سوئد در نخستین واکنش خود پس از آزادی دو گروگان سوئدی حتا اشاره‌ای به مورد احمدرضا جلالی نکرد.