16/07/2024

بنیامین نتانیاهو کابینه جنگی اسرائیل را منحل کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کابینه جنگی که نظارت بر جنگ در غزه را بر عهده داشت، منحل کرد. این اقدام به‌عنوان یک ضربه به متحدان راست‌گرای افراطی وی و تلاشی برای تقویت کنترل او بر تصمیم‌گیری‌های مرتبط با جنگ با حماس در غزه و حزب‌الله در مرز لبنان تلقی شده است.

بنیامین نتانیاهو این تصمیم را به وزرا اعلام کرد و گفت کابینه جنگی به‌عنوان بخشی از توافقی که در آن سیاستمدار میانه‌رو بنی گانتز و حزب وحدت ملی وی به یک ائتلاف اضطراری پیوستند، تشکیل شده بود.

منحل شدن کابینه جنگی توسط مقامات اسرائیلی در حالی تأیید شد که نارضایتی‌ها نسبت به مدیریت جنگ در غزه و درخواست‌های گروه‌های ضد دولتی برای یک هفته اعتراضات روزانه افزایش یافته است.

داوید منسر، سخنگوی دفتر نخست‌وزیر گفت کابینه جنگی یک “پیش‌نیاز” برای پیوستن گانتز، رئیس سابق ارتش و وزیر دفاع، به دولت وحدت بود. وی افزود: “بنابراین با خروج آقای گانتز از دولت، نیازی به این کابینه نیست. وظایف آن توسط کابینه امنیتی انجام خواهد شد.”

نتانیاهو به وزرا گفته پس از استعفای گانتز در هفته گذشته، دیگر به کابینه جنگی نیازی نیست. گانتز که یکی از اعضای کابینه جنگی بود، به همراه گادی آیزنکوت، یکی از سه ناظر این نهاد، از ائتلاف خارج شد.

نتانیاهو اکنون قرار است مشاوره‌هایی درباره جنگ غزه با گروه کوچکی از وزرا، از جمله وزیر دفاع، یوآو گالانت، و وزیر امور استراتژیک، ران درمر، که در کابینه جنگی حضور داشتند، انجام دهد.

انحلال کابینه جنگی احتمالاً تأثیر معنی‌داری بر جنگ نخواهد داشت – تصمیم‌گیری‌ها به کابینه امنیتی منتقل خواهد شد – اما پیامدهای سیاسی آن ممکن است بیشتر باشد.

به نظر می رسد این حرکت یک ضربه عمدی به متحدان راست‌گرای افراطی نتانیاهو در ائتلاف، از جمله وزیر امنیت ملی، ایتامار بن‌غویر، که از زمان خروج گانتز به دنبال کسب کرسی در کابینه جنگی بود و از تصمیمات کلیدی کنار گذاشته شده بود، باشد.

گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان حاکی است نتانیاهو قصد دارد تصمیمات کلیدی را در جلسات با مشاوران خود، بدون حضور بن‌غویر، اتخاذ کرده و سپس به کابینه امنیتی ارائه دهد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اختلاف‌نظرهایی بین نتانیاهو و فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل وجود دارد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو در جلسه عادی کابینه در روز یکشنبه گفت “برای رسیدن به هدف حذف قابلیت‌های حماس، تصمیماتی گرفته که همیشه مورد قبول بخش نظامی نبوده است”، اما افزود: “ما یک کشور با ارتش داریم و نه یک ارتش با کشور.”

حرکات نتانیاهو نشان‌دهنده اعتماد به نفس رو به افزایش وی است زیرا نظرسنجی ها از زمان خروج گانتز به نفع او بهبود یافته و این امر باعث کاهش چشمگیر موقعیت نظرسنجی‌ها به نقع گانتز شده است.

در حالی که نتانیاهو تحت فشار دولت بایدن برای حفظ کابینه جنگی، که به‌عنوان یک نیروی میانه‌روتر تلقی می‌شد، قرار داشت، برخی تحلیلگران این حرکت را به‌عنوان حفظ تمایل نخست‌وزیر اسرائیل برای ادامه جنگ می‌دانند، حتی در حالی که بن‌غویر و وزیر دارایی، بتزلل اسموتریچ را کنار گذاشته است.

کابینه جنگی کوچک منبعی از تنش بین نتانیاهو و سایر اعضا، از جمله در مورد موضوع گروگان‌هایی که توسط حماس و سایر گروه‌ها در غزه نگهداری می‌شدند، بود.

با این حال، کابینه جنگی به‌طور فعالی کار کرده و از زمان حمله ناگهانی حماس به جوامع مرزی جنوبی اسرائیل در غزه در ۷ اکتبر بارها تشکیل جلسه داده است.

در پی انحلال کابینه جنگی، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گمانه‌زنی کرد برخی تصمیمات کلیدی اکنون به یک کابینه گسترش‌یافته، گاهی شامل ۵۰ شرکت‌کننده، منتقل خواهد شد که در آن صداهای جنگ‌طلب بیشتری حضور دارند و به نتانیاهو پوشش سیاسی بیشتری برای ادامه جنگ می‌دهند.

گروه‌های مخالف رهبری نتانیاهو در جنگ، یک هفته تظاهرات روزانه را برای درخواست آتش‌بس، توافق برای آزادسازی گروگان‌ها و انتخابات آغاز کرده‌اند.

در حالی که تظاهرات علیه نخست‌وزیر در دوران جنگ هنوز به اندازه اعتراضات قبل از جنگ نرسیده است، تظاهرات هفتگی شنبه در تل‌آویو تعدادی بیشتری از معمول را به خیابان آورد. حاضران در این تجمع پیام ضبط‌شده‌ای از گروگان نجات‌یافته اخیر، آندری کوزلوف، شنیدند که از دولت خواست تا توافقی برای آزادسازی گروگان‌های باقی‌مانده انجام دهد.