16/07/2024

بزرگترین تظاهرات از آغاز جنگ غزه؛ اسرائیلی‌ها خواهان سرنگونی دولت نتانیاهو شدند

هزاران شهروند اسرائیلی با تجمع در مرکز تل‌آویو، خواستار اجرای فوری توافق تبادل اسرا و سرنگونی دولت نتانیاهو از طریق برگزاری انتخابات زودهنگام شدند

هزاران شهروند اسرائیلی، شنبه دوم تیر، در شهرهای تل‌آویو و قیساریه با برپایی تظاهرات، انعقاد توافق تبادل اسرا با گروه حماس را خواستار شدند.

به گزارش «یدیعوت آحارونوت»، خانواده‌های اسرای اسرائیلی در نوار غزه تاکید دارند که این توافق بدون سرنگونی دولت بنیامین نتانیاهو، امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این گزارش آمده است که تظاهرات اعتراضی در تل‌آویو، بزرگترنی تظاهرات از 7 اکتبر گذشته است و هزاران شهروند اسرائیلی با تجمع در مرکز پایتخت، خواستار اجرای فوری توافق تبادل اسرا و سرنگونی دولت نتانیاهو از طریق برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

بر اساس گزارش این روزنامه، تظاهرکنندگان با بالابردن تصاویر نعمه لوی، سرباز اسیر اسرائیلی به عنوان نماد سربازان زن، خواستار بازگرداندن او از نوار غزه شدند.

بنابر برآورد «یدیعوت آحارانوت»، نزدیک به 2 هزار تظاهرکننده در مرکز شهر قیساریه، خواستار توافق برای آزادی اسرا شده و به طرف خانه نتانیاهو در این شهر حرکت کردند.

بنی گانتز، عضو پیشین شورای جنگ اسرائیل نیز در تظاهرات برپاشده در منطقه نقب واقع در جنوب اسرائیل شرکت کرد که طی آن معترضان، انعقاد توافق مبادله اسرا را خواستار شدند.

گسترش تظاهرات

پیش‌بینی می‌شود ظرف چند ساعت آینده، بر شدت و دامنه تظاهرات علیه دولت نتانیاهو در سراسر اسرائیل افزوده شود.

خانواده های اسرای اسرائیلی، در کنفرانسی مطبوعاتی مقابل مقر وزارت دفاع در تل‌آویو گفتند که توافق مبادله اسرا بدون سرنگونی دولت نتانیاهو، امکان پذیر نیست.

«کانال 13» اسرائیل به نقل از این خانواده‌ها گزارش داد که فرزندان آنها در اسارت می‌میرند، زیرا نتانیاهو خواهان توافق مبادله اسرا نیست چرا که می‌داند، بازگشت آنها به معنای خروج او از قدرت است.

موضوع توقف جنگ و جستجوی مرجعی برای در دست گرفتن قدرت در غزه پس از پایان این منازعه، همچنان یکی از اصلی‌ترین مسائل مورد اختلاف دولت اسرائیل به ریاست نتانیاهو، دولت آمریکا و حماس محسوب می‌شود.