16/07/2024

افشای برنامه تسلیحات بیولوژیکی آمریکا در آفریقا 

فرمانده واحد دفاع هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی ارتش روسیه از برنامه های آمریکا برای ساخت سلاح های بیولوژیک در آفریقا پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک مقام ارشد روسیه به استناد شواهد گفت حضور نظامی- بیولوژیکی آمریکا در قاره آفریقا رو به گسترش است.

«ایگور کریلوف» فرمانده واحد دفاع هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی ارتش روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که اسنادی وجود دارد که تأیید می‌کند حضور نظامی-بیولوژیکی آمریکا در آفریقا به سرعت در حال گسترش است.

به گفته کریلوف، اسناد مذکور نشان می‌دهد که ساخت یک آزمایشگاه و مرکز آموزشی در اتیوپی تحت یک برنامه مشترک و با حمایت مالی پنتاگون آغاز شده است.

بنا بر اعلام ناتو، انتخاب مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند به عنوان دبیرکل بعدی این پیمان دفاعی رسمیت یافته است. او از اول اکتبر جایگزین ینس استولتنبرگ نروژی می‌شود. روته سیاستمداری ورزیده در حوزه سیاست خارجی است….

به گزارش دویچه وله،اعضای پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند را به عنوان دبیرکل بعدی خود انتخاب کردند.

همان‌طور که ناتو روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (۶ تیرماه) پس از نشست نمایندگان دائمی ۳۲ کشور عضو این پیمان در مقر خود در بروکسل اعلام کرد، مارک روته ۵۷ ساله در اول ماه اکتبر سال جاری جانشین ینس استولتنبرگ نروژی خواهد شد. استولتنبرگ به مدت ده سال در رأس این نهاد بین‌المللی قرار داشت.

استولتنبرگ در پلتفرم اکس (توییتر سابق) درباره این تصمیم پرسنلی گفت: «از این که متحدان ناتو مارک روته را به عنوان جانشین من انتخاب کرده‌اند بسیار استقبال می‌کنم. مارک یک فراآتلانتیکی واقعی، یک شخصیت راهبر قوی و کسی است که می‌تواند اجماع ایجاد کند.»

او برای روته آرزوی موفقیت کرد و گفت، می‌داند که ناتو را به دست فرد مطمئنی می‌سپارد.

قرارداد روته در وهله نخست چهار سال اعتبار دارد. او یک کارشناس بسیار با تجربه در سیاست خارجی محسوب می‌شود. روته آخرین بار برای مدت ۱۴ سال رئیس دولت هلند بود، یعنی بیشتر از هر کسی قبل از او، که طولانی‌ترین دوره دولتمداری در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

وظیفه اصلی دبیرکل ناتو تنظیم هماهنگی سیاسی میان کشورهای متحد و اطمینان از دستیابی به اجماع در مسائل دشوار است. از آن‌ جا که او می‌تواند پیشنهادهایی برای عمل ارائه دهد نقش او به ویژه در مواقع بحران یا درگیری تعیین‌کننده خواهد بود. علاوه بر این، دبیرکل نماینده این پیمان دفاعی در سطح بین‌المللی است و به عنوان بالاترین مقام اداری ریاست مقر ناتو در بروکسل را بر عهده دارد.