16/07/2024

«جزیره‌های منزوی»؛ پیشنهاد اسرائیل برای «پساجنگ» غزه

پس از پیشنهاد یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، مبنی بر تقسیم غزه به 24 منطقه اداری برای دوره «پساجنگ» این باریکه، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارشی از طرح دیگر اسرائیل به‌منظور بررسی امکان تقسیم غزه به مناطق «امن» جداگانه منتشر کرد. بر اساس این گزارش، طرح تقسیم غزه به «مناطق شبیه به جزایر حباب‌گونه» مورد استقبال ارتش و دولت اسرائیل قرار گرفته است.

در این طرح، فلسطینی‌های غیرنظامی که ارتباطی با «حماس» ندارند، در این مناطق به‌صورت موقت مستقر خواهند شد «تا ارتش اسرائیل غزه را از حماس پاکسازی کند.»

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این طرح‌های پیشنهادی از سوی گروه‌های غیررسمی افسران بازنشسته، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی‌ها، سیاستمداران، و فرماندهان ارتش که برای «پساجنگ» غزه برنامه‌ریزی می‌کنند، ارائه می‌شود.

«زیو» که بر روند خروج اسرائیل از غزه در سال 2005 نظارت داشت، در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال پیشنهاد داد فلسطینی‌های مخالف حماس، می‌توانند در این «جزایر زمینی» محاصره‌ شده در حصار ارتش اسرائیل زندگی کنند تا امکان بازسازی خانه‌هایشان را داشته باشند.

منابع آگاه به این روزنامه آمریکایی گفتند این برنامه‌ها به‌منظور همکاری با فلسطینی‌هایی که عضو حماس نیستند، طراحی شده است تا مناطق جداگانه‌ای در شمال غزه ایجاد کنند. این افراد در مناطقی که اسرائیل می‌گوید «تحت کنترل حماس نیست»، اقدام به توزیع کمک‌های بشردوستانه و ارائه خدمات غیرنظامی می‌کنند.

به گفته این منابع، در پایان، «ائتلافی از آمریکا و کشورهای عربی مدیریت (این طرح) را برعهده خواهند گرفت.»

برخی از اعضای حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از طرحی حمایت می‌کنند که بر «امنیت» تمرکز دارد و غزه را به دو بخش تقسیم می‌کند، با دو گذرگاه که از شرق به غرب امتداد دارند. این گذرگاه‌ها به ارتش اجازه می‌دهند که در صورت نیاز حمله کنند.

واقعیت‌های «تلخ»

به گزارش وال‌استریت ژورنال، طرح «پساجنگ» غزه واقعیت‌های تلخی را برملا می‌کند. بر این اساس، امکان دارد غیرنظامیان فلسطینی برای زمان نامشخصی در مناطق کوچک‌تری باقی مانده تا ارتش اسرائیل برای نابودی حماس به جنگ ادامه دهد. جنگی که ممکن است سال‌ها طول بکشد.

پیشتر، روزنامه «واشینگتن پست»، جمعه هشت تیر در گزارشی محتوای پیشنهاد یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، برای طرح پساجنگ نوار غزه را فاش کرد که بر اساس آن، اسرائیل این باریکه فلسطینی را به 24 منطقه اداری تقسیم می‌کند.

گالانت همچنین تشکیل یک نیروی محلی در شمال غزه جهت توزیع کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه را پیشنهاد داده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقامات دولت بایدن از این ایده حمایت کردند، اما از احتمال موفقیت آن در کوتاه‌مدت تردید دارند.