16/07/2024

دومین مناظره پزشکیان و جلیلی؛ مجادله درباره سیاست خارجی و اقتصاد

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد اصلاح طلب و اصول‌گرا، شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیر، برای دومین و آخرین بار در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در یک مناظره تلویزیونی در صداوسیما درباره مسائل اقتصادی و سیاست خارجی شرکت کردند.

دو نامزد ضمن تشریح برنامه‌های خود به نقد برنامه طرف مقابل پرداختند که این مناظره در لحظاتی به مشاجره بدل شد.

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و وزیرسابق بهداشت در دولت دوم خاتمی، نامزد اصلاح‌طلب در تشریح برنامه خود گفت «ارتباط با جهان و حل مشکل تحریم با گزینه‌های متنوع باید در دستورکار دولت قرار بگیرد»، و افزود: «نمی‌توان درون قفس به شکوفایی رسید.»

در پاسخ سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامزد اصول‌گرا با انتقاد از اینکه پزشکیان، کشور را به «قفس» تشبیه کرده گفت در تمام دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی امتیازات مختلف داده شده ولی نتیجه‌ای گرفته نشده و «حالا قصد دارید باز هم امتیاز دهید.»

او با طعنه به پزشکیان گفت: «شما پزشک هستید، تجویز غلط مریض را می‌کشد».

سیاست خارجی و اقتصاد

در این مناظره، پزشکیان به انتقاد از سیاست خارجی دولت رئیسی و سفرهای مکرر او به خارج از کشور و همچنین رشد تورم در دولت او پرداخت.

پزشکیان بارها جلیلی را متهم کرد که برنامه علمی برای اقتصاد ندارد و کسانی که برنامه‌های اقتصادی او را تهیه کرد‌ه‌اند صلاحیت علمی ندارند.

او همچنین گفت اگر آمارهایی که جلیلی و اطرافیان او برای رشد اقتصادی در دوران رئیسی را هم کنار بگذاریم، مردم خودشان می‌دانند که در دوران خاتمی وضع اقتصادی بهتری داشتند.

پزشکیان همچنین به تجربه مدیریت مذاکرات هسته‌ای توسط جلیلی اشاره کرد و آن را ناموفق خواند. او همچنین به سخنانی از علی‌اکبر ولایتی استناد کرد که جلیلی موفقیتی در زمینه مذاکرات و رسیدن به توافق نداشته است.

جلیلی با لحنی برافروخته این سخنان را دروغ خواند اما از پاسخ به سوالات پیاپی مجری درباره چگونگی دست یافتن به توافق برای احیای برجام طفره رفت.

مذاکرات

در ادامه، پزشکیان بار دیگر به عدم موفقیت جلیلی در مذاکرات پرداخت و گفت: « مدیر ضعیف یعنی اینکه فردی به مذاکره می‌رود اما پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برند، یعنی اینکه امنیت عراق را ما تامین کنیم اما بازار عراق را به جای دیگری بدهند».

تحریم انتخابات

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم ۶۰ درصدی انتخابات در دور اول اشاره کرد و گفت ۶۰ درصد مردم هیچ‌کدام از کاندیداها را قبول ندارند و اگر این روند تکرار شود رئیس‌جمهور آینده از حمایت تعداد کمی از مردم برخوردار است.

هر دو نامزد انتخابات در موضوع افزایش بهای بنزین معتقد بودند که باید آن را مدیریت کرد و سوبسید انرژی به شیوه‌ای صحیح پرداخت شود.

سعید جلیلی به انتقاد از کارنامه اقتصادی دولت روحانی پرداخت و گفت که مبلغ یارانه ۴۵ هزار تومانی نسبتی با افزایش تورم نداشته است، در میانه حرفهای جلیلی، پزشکیان نموداری از افزایش تورم در دولت رئیسی را نشان داد و گفت این وضع تورم در دولت رئیسی است.

در مقابل پزشکیان برنامه ساخت یک میلیون مسکن رئیسی را ناکافی خواند و گفت این ساخت و سازها تاثیری در بازار مسکن و افزایش اجاره خانه ندارد. میزان تورم بالا مانند خالی کردن جیب مردم از طرف دولت است و باید تورم را همسطح با افزایش حقوق و دستمزد کنترل کرد.

سعید جلیلی در بحث ارز به افزایش کسب ارز توسط دستگاه‌های کشور پرداخت و گفت باید انضباط مالی ایجاد شود. در مقابل مسعود پزشکیانمعتقد بود که نرخ ارز ترجیحی سبب رانت‌خواری می‌شود و ارز باید تک نرخی شود. او همچنین گفت مخالف دخالت دولت در بازار ارز است و فقط دارو و کالاهای اساسی باید مشمول سوبسید شوند.

در اواخر این مناظره، پزشکیان بارها، جلیلی و کارشناسان او را متهم به فقدان دانش علمی و تجربه مدیریتی کرد و گفت اگر مردم فکر می‌کنندادعاهای جلیلی درباره کاهش تورم در دولت رئیسی درست است لابد به جلیلی رای می‌دهند.

سعید جلیلی در پاسخ گفت متخصص قلب نمی‌تواند متخصص نظام سلامت باشد ولی پزشکیان با اشاره به کارنامه خود گفت در این زمینه دوره دیده است.

در انتهای مناظره، پزشکیان در سخنان پایانی خود دلیل اینکه زنان و جوانان با تحریم انتخابات پای صندوق‌های رای نیامده‌اند را تردید درباره وضعیت موجود خواند و از آنها خواست برای پایان دادن به این وضعیت ناعادلانه در انتخابات شرکت کنند.

جلیلی نیز در سخنان پایانی خود از مخاطبان خود خواست تا میان امتداد دولت روحانی و تداوم دولت رئیسی یکی را انتخاب کنند.

جو مناظره
در پایان مناظره سه‌شنبه شب، برخلاف مناظره قبلی، دو نامزد همدیگر را درآغوش نگرفتند و پزشکیان بلافاصله استودیو را ترک کرد.
سوالات مجری مناظره از پزشکیان با اعتراض برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب روبرو شد و آن را جهت‌دار خواندند.
«خبرآنلاین» در این باره نوشت: « مسعود پزشکیان امشب با سعید جلیلی و مجری و وحیدجلیلی؛ قائم‌مقام صداوسیما مناظره کرد. این خسارت بزرگ و شرم‌آوری برای صداوسیما است.»
وحید جلیلی، از اعضای شاخص جبهه پایداری، قائم‌مقام صداوسیما برادر سعیدجلیلی، نامزد أصول‌گرا است.
تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از چهارشنبه شب ۱۳ تیر، رسما خاتمه می‌یابد.
روز جمعه ۱۵ تیرماه دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزارخواهد شد. در دور اول انتخابات که پزشکیان و جلیلی به مرحله دوم راه پیدا کردند، بنا برآمار رسمی بیش از ۶۰ درصد از واجدین شرایط این انتخابات را تحریم کردند.