16/10/2024

علی خامنه‌ای مسعود پزشکیان را به مقام ریاست جمهوری منصوب کرد

علی خامنه‌ای، رهبر حکومت مذهبی ایران، امروز یکشنبه هفتم تیرماه، طی مراسمی که از آن در جمهوری اسلامی به عنوان “مراسم تنفیذ” یاد می شود مسعود پزشکیان را به ریاست جمهوری اسلامی منصوب و یادآوری کرد که تنفیذ او تا زمانی معتبر است و ادامه دارد که مسعود پزشکیان “صراط مستقیم اسلام و انقلاب” را بپیماید.

در سخنان خود رهبر حکومت روحانیون در ایران تأکید کرد که “اولویت امروز کشور با مسائل اقتصادی است”. او از مسئولان جمهوری اسلامی خواست که ضمن پرهیز از دوقطبی سازی‌ها در جامعه به “دلخوری در مجادلات انتخاباتی” خاتمه دهند.

خامنه‌ای بی آنکه توضیحی بدهد افزود که یکی دیگر از اولویت‌ها “ارتباط مستحکم با کشورهایی است که در شرایط دشوار” به جمهوری اسلامی ایران “کمک کردند”. او همچنین گفت که انگیزه‌ای برای “مخالفت با برخی کشورهای اروپایی” ندارد، هر چند به گفتۀ وی کشورهای اروپایی با رژیم جمهوری اسلامی ایران “خوب برخورد نکردند.”

خامنه‌ای همچنین در سخنان خود از اسرائیل به عنوان نه دولت، بلکه به عنوان “یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست” یاد نمود. با همین اشارات و تأکیدات در مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، رهبر جمهوری اسلامی تلویحاً گفت که قرار نیست هیچ تغییری در سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی، به ویژه در قبال بحران جاری خاورمیانه رُخ دهد و سیاست تعامل جمهوری اسلامی با متحدان سنتی اش (حزب‌الله، سوریه، روسیه، چین…) ادامه خواهد یافت.

خود مسعود پزشکیان در مصاحبۀ مفصلی که پیش از مراسم تنفیذ در سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد تأکید نمود که وظیفۀ وی به عنوان رئیس جمهوری اجرای تمام و کمال سیاست‌های کلانی است که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می شود.

ساعاتی پس ازحکم تنفیذ رئیس جمهوری و انتصاب او به این مقام از سوی علی خامنه‌ای، رسانه‌های ایران خبر دادند که محمدرضا عارف نیز به عنوان معاون اول رئیس جمهوری جدید ایران و محسن حاجی میرزایی به عنوان رئیس دفتر وی انتخاب شدند.

RFI