16/10/2024

مراسم تشییع اسماعیل هنیه در تهران برگزار شد، تهدیدهای مرگبار تهران و تل آویو علیه یکدیگر شدت گرفت

صبح روز چهارشنبه پیکر اسماعیل هنیه و محافظش پس از اقامه نماز علی خامنه ای رهبر حکومت در تهران تشییع شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعات ابتدایی صبح چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران کشته شدند. هنوز توضیح رسمی در مورد چگونگی کشته شدن او ارایه نشده است. بنابر گزارش ها یک موشک وارد اتاق هنیه شده و او را به قتل رسانده است.
دولت جمهوری اسلامی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را عزای عمومی اعلام کرده است.

 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از افزایش تنش ها در منطقه، یک نشست اضطراری برگزار کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حملات هوایی در تهران و بیروت را “یک تشدید خطرناک” وضعیت توصیف کرد.

 در این نشست، فدا عبدالهادی ناصر، نماینده فلسطین، کشتار هنیه را محکوم کرد و گفت: خشونت و ترور کار اصلی اسرائیل است . وی افزود: هیچ خط قرمزی برای اسرائیل وجود ندارد. هیچ قانونی برای آن وجود ندارد، هیچ هنجاری را در نظر نمی گیرد، هیچ عملی برای او غیراخلاقی نیست.

 چین، روسیه، الجزایر و برخی کشورهای دیگر ترور هنیه را محکوم کردند.

ترور اسماعیل هنیه اتفاقات دیگر در خاورمیانه و جنگ در غزه را در سایه قرار داده و نگرانی از تشدید بیشتر درگیری ها را باعث شده است. مقامات جمهوری اسلامی و اسرائیل تهدیدها علیه یکدیگر را شدت بخشیده اند، هر چند اسرائیل رسما مسئولیت این ترورو را بر عهده نگرفته است.

رویترز در گزارشی می نویسد: ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران در بامداد چهارشنبه، موجی از تهدیدهای تلافی‌جویانه علیه اسرائیل و نگرانی‌ها از تشدید جنگ در خاورمیانه را به همراه داشته است.

هرچند این حمله به هنیه به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده شد، دولت بنیامین نتانیاهو هیچ‌گونه مسئولیتی در این مورد را نپذیرفته و در مورد آن اظهار نظری نکرده است. خالد الحیه، یکی از مقامات ارشد حماس در یک کنفرانس خبری در تهران اعلام کرد که هنیه توسط موشکی که به طور مستقیم به خانه ای که او در آن اقامت داشت، اصابت کرد، کشته شد.

اسماعیل هنیه که معمولاً در قطر مستقر بود، چهره دیپلماسی بین‌المللی حماس در جنگ غزه بود. او در مذاکرات غیرمستقیم با میانجی‌گری بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه شرکت داشت.

نتانیاهو در بیانیه‌ای تلویزیونی به کشته شدن هنیه اشاره‌ای نکرد، اما گفت که اسرائیل ضربات سنگینی به نیروهای نیابتی ایران از جمله حماس و حزب‌الله وارد کرده است و به هرگونه حمله‌ای به شدت پاسخ خواهد داد. او گفت: “ما برای هر سناریویی آماده‌ایم و متحد و مصمم در برابر هر تهدیدی خواهیم ایستاد. هرگونه تجاوز به ما از هر نقطه‌ای، هزینه سنگینی در پی خواهد پرداخت.”

به نظر می رسد این تحولات اخیر احتمال دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ تقریباً ده ماهه در غزه بین اسرائیل و حماس را کاهش داده است. جناح مسلح حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد قتل هنیه “جنگ را به ابعاد جدیدی خواهد برد و پیامدهای بزرگی خواهد داشت”.

در ترکیه، هزاران نفر از طرفداران فلسطین در خیابان‌های مرکزی استانبول به نشانه اعتراض به قتل هنیه راهپیمایی کردند. معترضان در منطقه فاتح استانبول پوسترهایی با عکس هنیه در دست داشتند و شعار “اسرائیل قاتل، از فلسطین خارج شو” سر داده و پرچم‌های ترکیه و فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

واشنگتن از احتمال تشدید تنش‌ها ابراز نگرانی کرده است. با این حال، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت ایالات متحده افزایش تنش‌ها را اجتناب‌ناپذیر نمی‌داند و در تلاش است تا از وقوع آن جلوگیری کند. او به خبرنگاران گفت: “خطرات در حال حاضر به‌وضوح بالا هستند. این موضوع کار برای کاهش تنش‌ها و بازدارندگی را که هدف اصلی است، پیچیده‌تر می‌کند.”

ایالات متحده به شهروندان خود توصیه کرد که به لبنان سفر نکنند و دو خطوط هوایی آمریکایی، یونایتد و دلتا، پروازهای خود به تل‌آویو را متوقف کردند.

حزب‌الله تأیید کرده که فرمانده ارشد نظامی آن، فؤاد شکر، در یک حمله هوایی اسرائیل در حومه بیروت کشته شده است. شبکه لبنانی تل لیبان گزارش داد در حمله به بیروت، هفت نفر کشته و ۷۸ نفر زخمی شدند و رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که یک مشاور نظامی ایرانی نیز در میان کشته‌شدگان است.

علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران گفته است اسرائیل با این اقدامات، زمینه “مجازات سخت” را برای خود فراهم کرده و وظیفه تهران است انتقام مرگ هنیه را بگیرد. نیروهای ایرانی قبلاً در طول جنگ غزه، حملاتی مستقیم به اسرائیل انجام داده‌اند.

به گفته تحلیل‌گران و مقامات حماس، جانشین احتمالی هنیه، خالد مشعل، معاون او در تبعید که در قطر زندگی می‌کند، خواهد بود. سخنگوی دولت اسرائیل، دیوید منسر، به خبرنگاران گفت اسرائیل به مذاکرات آتش‌بس در غزه و تأمین آزادی گروگان‌های اسرائیلی که توسط مبارزان فلسطینی در غزه نگهداری می‌شوند، متعهد است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سنگاپور از پاسخ به سوالی درباره قتل هنیه خودداری کرد و گفت توافق آتش‌بس در غزه کلید جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای است. او به کانال نیوز آسیا گفت ایالات متحده از این قتل آگاهی نداشته و در آن دخیل نبوده است.

قطر که به همراه مصر مذاکراتی را برای توقف جنگ در غزه میانجی‌گری کرده است، قتل هنیه را محکوم کرد. نخست‌وزیر قطر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در اکس (توئیتر سابق) نوشت: “چگونه میانجی‌گری می‌تواند موفق شود وقتی یکی از طرفین مذاکره‌کننده طرف دیگر را ترور می‌کند؟”

در واشنگتن، کربی گفت که روند آتش‌بس به طور کامل متوقف نشده و افزود که “ما هنوز معتقدیم که توافق موجود قابل پیگیری است.”