15/08/2024

زلنسکی: اوکراین میانجی‌گری چین را نمی‌پذیرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که کی‌یف میانجی‌گری چین در تهاجم نظامی ۲۹ ماهه روسیه به اوکراین را نمی‌پذیرد، اما امیدوار است که پکن فشار بیشتری به مسکو برای پایان دادن به این جنگ بیاورد.

زلنسکی که روز چهارشنبه با رسانه‌های فرانسوی گفت‌وگو می‌کرد، تاکید داشت که اگرچه اوکراین به بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده خاک خود اصرار دارد، اما این پیشنهاد را بررسی می‌کند که قبل از خروج کامل نیروهای نظامی روسیه از اوکراین، مذاکره با مسکو را آغاز کند.

وی اظهار داشت: «اگر چین بخواهد، می‌تواند به روسیه برای پایان دادن به جنگ فشار بیاورد. من نمی‌خواهم که چین نقش میانجی را ایفا کند. بلکه می‌خواهم به روسیه فشار بیاورد تا به این جنگ پایان دهد.»

رئیس جمهوری اوکراین افزود: «همان‌طور که ایالات متحده و اتحادیه اروپا فشار می‌آورند. هر کشوری که نفوذ بیشتری دارد، فشار بیشتری نیز باید به روسیه بیاورد.»

چین که می‌گوید «هیچ محدودیتی» برای همکاری و شراکت با روسیه ندارد، طرحی را برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین ارائه کرده که مبتنی بر مذاکرات مستقیم و کمک‌های بشردوستانه است.

این کشور در اجلاس صلح اوکراین که ماه گذشته در سوئیس برگزار شد، حضور نیافت اما تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده است و هفته گذشته نیز میزبان دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، بود.