14/08/2024

زینب جلالیان را با وجود درد شدید جسمانی از خدمات درمانی محروم کرده‌اند

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت آزار زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد که هفدهمین سال حبس خود را در زندان مرکزی یزد می‌گذراند، در هفته‌های گذشته به دلیل درد شدید پهلوی سمت راست در شرایط وخیمی قرار دارد و تاکنون از دسترسی به خدمات درمانی محروم بوده است.

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، این زندانی سیاسی از اواخر خرداد سال‌ جاری از درد شدید در ناحیه پهلوی سمت راست رنج می‌برد و طی این مدت تنها یک بار توسط پزشک عمومی زندان مورد معاینه قرار گرفته است.

زینب جلالیان همچنین از چندین بیماری دیگر از جمله برفک دهان، ناخنک چشم، آسم، ناراحتی کلیوی و گوارشی که در دوران زندان به آنها مبتلا شده است، رنج می‌برد.

بر مبنای این گزارش، در هفته‌های گذشته به دلیل ادامه این درد و عدم رسیدگی پزشکی، لکه و جوش‌های پوستی در بخش‌هایی از کتف، سینه و صورت او به وجود آمده است. این گزراش هم‌چنین می‌افزاید: بهداری بند زنان زندان مرکزی یزد از سال گذشته پزشک ندارد و گاها در مواقع ضروری مسئول بهداری اصلی زندان برای معاینه زنان زندانی در بهداری این بند حضور پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، زینب جلالیان در هفته‌های گذشته بارها خواستار انتقال خود به بیمارستان خارج از زندان و انجام سونوگرافی و آزمایش شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

پیش‌تر این نهاد حقوق بشری گزارش کرده بود که تیمی از بازجویان وزارت اطلاعات دو بار در دفتر حفاظت زندان مرکزی یزد با او ملاقات کرده و از او خواسته‌ بودند «توبه‌نامه»ای که متن آن از سوی وزارت اطلاعات آماده شده را امضا کند.

طبق این گزارش، ماموران امنیتی اعلام کرده‌اند که در صورت امضای این توبه‌نامه، مساله درمان و حتی آزادی مشروط او در اسرع وقت مورد بررسی خواهد گرفت، اما زینب جلالیان با رد امضای این نامه، دسترسی به خدمات درمانی به عنوان یک زندانی را حق قانونی خود دانسته است.

مأموران امنیتی این فعال سیاسی کُرد را ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ در جاده کرمانشاه به سمت سنندج بازداشت کردند. او ماه‌ها انفرادی و شکنجه را تحمل کرد. زینب جلالیان تنها زن زندانی سیاسی دارای حکم حبس ابد در ایران است.