14/08/2024

بازداشت و انتقال مریم دریسی به زندان عادل آباد شیراز

روز شنبه ١٣ مردادماه، مریم دریسی، مترجم، معلم زبان انگلیسی و دانشجوی دانشگاه ساوه و اهل کازرون، که پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالبی در صفحه‌ی اینستاگرام در حمایت از زینب جلالیان و چند زندانی سیاسی دیگر» و «انتشار تصاویر با پوشش اختیاری» به یک سال حبس محکوم شده است، پس از مراجعه به شعبه‌ی اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کازرون بازداشت و به زندان عادل‌آباد منتقل شد.

مریم دریسی، روز چهارشنبه ٣ مرداد ماه، در حساب کاربری خود در اکس(توییتر سابق) اعلام کرد طی ابلاغیه‌ای به شعبه‌ی اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کازرون احضار شده است و براساس این ابلاغیه  باید ظرف ١٠ روز خود را برای اجرای حکم به دادگاه انقلاب کازرون معرفی کند.

مریم دریسی پیشتر در تاریخ سیزدهم اسفند ۱۴۰۲، توسط شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون به اتهامات «تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از زینب جلالیان و چند زندانی سیاسی دیگر» و «انتشار تصاویر با پوشش اختیاری» در زمانی که تحت نظارت پابند الکترونیکی بود، به یک سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتاً در تاریخ ١٩ اسفندماه توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس، عیناً تایید شد.

باید اشاره کرد این دانشجوی دانشگاه ساوه، در جریان پرونده پیشین خود، روز بیست و سوم مهر ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد این شهر منتقل و نهایتاً روز یازدهم آبان همان سال، با قرار وثیقه و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. وی در آذرماه همان سال توسط شعبه‌ی ۱۰۳ دادگاه انقلاب کازرون به اتهامات «اخلال در نظم عمومی» و «داشتن پوشش اختیاری»، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و توسط شعبه‌ی ۱۰۲ همین دادگاه، به اتهامات «توهین به خامنه‌ای» و« تبلیغ علیه نظام»، به سه سال حبس محکوم شد.

در نهایت در بهمن ماه همان سال، توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به اتهامات «توهین به خامنه‌ای» و «تبلیغ علیه نظام»، به تحمل بیست و دو ماه و هفده روز حبس تعزیری محکوم شد که مجازات اشد یعنی پانزده ماه حبس در خصوص وی قابل اجرا بود. وی در تاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جهت اجرای حکم حبس راهی زندان عادل آباد شیراز شد و پس از حدود ۹ ماه، در تاریخ شانزدهم بهمن ۱۴۰۲ تحت نظارت پابند الکترونیکی آزاد شد و باقیمانده دوران محکومیت خود را در خارج از زندان و با محدودیت تردد سپری کرد.