14/08/2024

پنج فعال مدنی دیگر در گیلان به بیش از بیست سال حبس محکوم شدند

شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت پنج تن دیگر از زنان فعال مدنی گیلان را که سال گذشته در دومین موج دستگیری‌های زنان فعال در این استان بازداشت شدند، به مجموع ۲۳ سال زندان محکوم کرد.

به نوشته رسانه «بیدارزنی» شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، به ریاست قاضی مهدی راسخی نینا گلستانی، رزیتا رجایی، آناهیتا حجازی، نگین عدالتخواه و آناهیتا دوستدار را هر یک به چهار سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم کرده است. این فعالان به اتهام‌ «اجتماع و تبانی» به سه سال و شش ماه و یک روز و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه و ۱۶ روز حبس محکوم شده‌اند.

نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران ٢٠ آبان ١۴٠٢ در دومین موج دستگیری‌ زنان فعال گیلان بیش از ۱۰ زن از طیف‌های مختلف فعالان مدنی را در منازلشان بازداشت کردند. آن‌ها پس از چند هفته با تودیع قرار وثیقه به‌طور موقت از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

نینا گلستانی داستان نویس، رزیتا رجایی داستان نویس، آناهیتا حجازی فعال حقوق حیوانات و مدیر خانه امن آنا برای حمایت از حیوانات آسیب‌دیده، نگین عدالت‌خواه فعال حامی حیوانات آسیب‌دیده و آناهیتا دوستدار فعال مدنی‌ است.

همزمان با این فعالان نسیم طواف‌زاده، مدیر مسئول سایت «مرور» و مدیر مؤسسه «سبزکاران بالان» که به‌ویژه در زمینه پسماندها فعالیت می‌کند و هلاله ناطق فعال محیط زیست و خبرنگار نیز بازداشت شدند. سایت خبری مرور اتهام‌های دستگاه امنیتی به هلاله ناطق و نسیم طواف‌زاده را «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان کرده است.

شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی پیشتر نیز برای فعالان برابری‌خواهی جنسیتی که مرداد ۱۴۰۲ و در آستانه نخستین سالگرد خیزش ژینا در این استان بازداشت شده بودند، حکم بیش از ۶۰ سال زندان صادر کرد.

این احکام که پس از اعمال خشونت و شکنجه در بازداشتگاه و با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی زهره دادرس را به اتهام تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی به شش سال و یک روز حبس تعزیری و‌ به اتهام اجتماع و تبانی، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرد. فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس هر یک در مجموع به شش سال و سه ماه و هفت روز حبس محکوم شدند. این فعالان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و به اتهام عضویت در گروه غیرقانونی به دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. جلوه جواهری و هومن طاهری هم به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر دوشنبه ۱۵ ژوئیه/۲۵ تیر در حساب کاربری خود در ایکس/توییتر تأیید کرد که بنا به گزارش‌های رسیده به سازمان ملل، مأموران حکومت ایران زنان فعال گیلان را شکنجه کرده و در بازجویی‌ها به تجاوز جنسی و مرگ تهدید کرده‌اند. او نوشت: «اخبار نگران‌کننده‌ بیشتری از ایران [می‌رسد]: شش تن از زنان مدافع حقوق بشر با احکام طولانی زندانی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها با خشونت دستگیر شدند، شکنجه شدند و در بازجویی‌ها به تجاوز و مرگ تهدید شدند. من از ایران می‌خواهم که فوراً آن‌ها را آزاد کند و به سرکوب زنان مدافع حقوق بشر پایان دهد.»

فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیا شنبه ۲۳ تیر جهت تحمل حبس، راهی زندان لاکان شدند. نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۲۰ تیر، زهره (فاطمه) دادرس را هم بازداشت کردند. در همان روز زهرا دادرس نیز پس از احضار تلفنی خود را به اجرای احکام کیفری رشت معرفی کرد.