14/08/2024

بیش از ١٨ میلیون کودک در سودان از تحصیل بازمانده‌اند

بیش از ١۵ ماه از جنگ بین نیروهای ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌گذرد و ممانعت نیروهای پشتیبانی از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه آوارگان، میلیون‌ها نفر را با قحطی روبرو کرده است و باعث ایجاد یک بحران بزرگ آوارگی در جهان شده است.

 در حالی که اوایل ماه آگوست سال جاری، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در مورد خطر فزاینده‌ی قحطی برای مردم سودان، به ویژه کودکان، هشدار داده و اعلام کرد، بیش از ٧٣٠ هزار کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند، روز دوشنبه ٢٢ مردادماه، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در سودان اعلام کرد بیش از ١٨ میلیون کودک در سودان از تحصیل بازمانده‌اند.

از سوی دیگر، اردوگاه آوارگان زمزم در نزدیکی شهر الفاشر در منطقه‌ی دارفور که میزبان بیش از ۵٠٠ هزار نفر است، به دلیل ناکافی بودن کمک‌های بشردوستانه در خطر قطی قرار گرفته است و ساکنان این اردوگاه پس از وقوع سیلاب‌های چند روز پیش، با خطر ابتلا به وبا و سایر بیماری‌های واگیردار روبرو شده‌اند.

کمیته کارشناسان مواد غذایی در اردوگاه زمزم در شهر الفاشر در شمال دارفور، در رابطه با قحطی در این اردوگاه گفت: «این یک چیز معمولی نیست، سطح سوء تغذیه‌ای که اعلام شده است، در طول ٣٠ سال گذشته تاکنون تنها سه بار اعلام شده است. این کمیته با اشاره به اینکه کودکان این اردگاه مستأصل شده‌اند، اعلام کرد: «بدون دستیابی به توافق آتش‌بس وضعیت بدتر می‌شود.»