16/10/2024

چهارمین مورد رویارویی چین و فیلیپین در دریا ظرف یک هفته

این حادثه بر تلاش‌های دو کشور برای اعتمادسازی مجدد و مدیریت بهینه منازعه پس از ماه‌ها درگیری، از جمله درگیری خشونت‌آمیز در ژوئن که طی آن یک ملوان فیلیپینی دچار نقص عضو شد، سایه انداخت

در پی وقوع حادثه‌ای جدید با کشتی‌های فیلیپینی در نزدیکی مجمع‌الجزایر مورد مناقشه با چین در دریای چین جنوبی که چهارمین حادثه ظرف یک هفته گذشته است، پکن دوشنبه اعلام کرد که در حال اتخاذ «اقدامات کنترلی» است.

گارد ساحلی چین اعلام کرد که «در 26 اوت، فیلیپین بدون کسب مجوز از دولت چین، کشتی‌های گارد ساحلی 4409 و 4411 را برای ورود غیرقانونی به آب‌های نزدیک جزیره صخره‌ای شیانبین در جزایر نان‌شا ارسال کرد.»

در بیانیه گارد ساحلی آمده است که این دو نام به منطقه سابینا و جزایر استراتلی اطلاق می‌شود و «تدابیر کنترلی» اعمال خواهد شد.

این حادثه پس از آن بود که یکشنبه، رویارویی جدیدی بین فیلیپین و چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی رخ داد که بنا بر ادعای مانیل، ناشی از رهگیری ماموریت امدادی برای ماهیگیران از سوی چین بود.

این حادثه، آخرین مورد از یک سری رویارویی‌های دریایی و هوایی میان دو کشور در این آبراه استراتژیک است.

این حادثه بر تلاش‌های دو کشور برای اعتمادسازی مجدد و مدیریت بهینه منازعه پس از ماه‌ها درگیری، از جمله درگیری خشونت‌آمیز در ژوئن که طی آن یک ملوان فیلیپینی دچار نقص عضو شد، سایه انداخت.

ناوگانی از کشتی‌های چین

فیلیپین یکشنبه چین را به انجام «رزمایش‌های تهاجمی و خطرناک» برای اخلال در ماموریت امدادرسانی متهم کرد.

گروه کار مانیل در دریای چین جنوبی در رابطه با این حادثه که در نزدیکی جزایر سابینا رخ داد گفت: «کشتی‌های چینی یک کشتی متعلق به اداره شیلات فیلیپین که در حال انتقال مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی به ماهیگیران فیلیپینی بود را با ماشین‌های آب‌پاش هدف قرار دادند.»

چین بر حاکمیت خود بر تقریباً تمامی دریای چین جنوبی، از جمله مناطقی که فیلیپین، تایوان، مالزی، اندونزی، ویتنام و برونئی نیز مدعی حاکمیت بر آنها هستند، تاکید دارد و ناوگانی از کشتی‌های خود را برای پشتیبانی از مطالبات حاکمیتی‌اش در منطقه مستقر کرده است.