16/10/2024

چراغ سبز بریتانیا به اوکراین برای حمله به روسیه با موشک «استورم شادو»

تلگراف: لندن به دلیل نگرانی از بروز اختلاف با واشیگتن، بدون هماهنگی با آمریکا اجازه استفاده اوکراین از موشک «استورم شادو» را به کی‌یف داد و موضوع را علنی نکرد

روزنامه «تلگراف» در گزارشی فاش کرد که بریتانیا به اوکراین برای استفاده از موشک‌های«استورم شادو» علیه روسیه، چراغ سبز داده اما به دلیل نگرانی از بروز اختلاف با آمریکا که نسبت به ایده حمله به عمق خاک روسیه با موشک‌های غربی، ملاحظه دارد، این موضوع را علنی نکرده است.

بر اساس این گزارش، بریتانیا درخواست رسمی برای استفاده اوکراین از موشک در داخل روسیه را به آمریکا ارائه نکرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بارها درخواست استفاده از این موشک رادارگریز را داده است که می‌تواند اهدافی در فاصله 190 مایلی دورتر را هدف قرار دهند و به عمق روسیه حمله کند.

این موشک‌ها معمولاً همراه با سامانه‌های مخفی آمریکایی استفاده می‌شوند که نیاز به کسب مجوز از واشینگتن دارد.

آمریکا بارها مخالفت خود را با رویکرد بریتانیا در ارائهتجهیزات نظامی به اوکراین ابراز کرده است.

نگرانی دولت بایدن

یک منبع در کاخ سفید به «تلگراف» گفت که دولت جو بایدن،رئیس جمهوری ایالات متحده، از استفاده از موشک‌های«استورم شادو»، بدون موافقت آمریکا نگران است زیرا می‌تواندبه تشدید اوضاع و کشانده شدن نیروهای آمریکایی به درگیری بیانجامد.

همچنین «تلگراف» به نقل از منابع آگاه نوشت، این نگرانی نیزدر ایالات متحده وجود دارد که موشک‌ها در حال حاضر نتواننداهداف روسیه را که به مناطق دور از مرز منتقل شده‌اند، منهدم سازند.

این در حالی است که زلنسکی سه‌شنبه اعلام کرد که کشورشیک موشک بالستیک ساخت داخل را با موفقیت آزمایش کرده است، اما او جزئیات دیگری درباره این آزمایش ارائه نکرد.

زلنسکی تاکید کرد از جنگنده‌های «اف-16» ارائه شده از سوی غرب به اوکراین برای دفع حملات سنگین این هفته روسیه، استفاده شد.

زلنسکی با امتناع از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این موشک جدید، گفت: «آزمایش مثبت اولین موشک بالستیک اوکراینی انجام شد و من به صنایع دفاعی کشور، تبریک می‌گویم.»
زلنسکی هفته گذشته اعلام کرد که نیروهایش برای اولین بار در عملیات‌های رزمی از یک «موشک هدایت‌شونده» دوربرد ساخت اوکراین به نام «بالیانیتسیا» استفاده کردند.
کی‌یف با شرکت‌های سازنده تسلیحات غربی برای ساخت سلاح‌های سبک و مهمات، قرارداد امضا کرده است.

Alarabia